Κυριακή 8 Μαρτίου 2009

Επιλέγοντας

Η σύντροφός μου μου είπε μια μέρα την παρακάτω ιστορία σχετικά με το "μαρτύριο" της επιλογής: Είσαι μόνος στην έρημο, βρίσκεις δύο μωρά, δίδυμα, παρατημένα, που κλαίνε γοερά γιατί πεινάνε και διψάνε. Κοιτάς τα εφόδιά σου, είναι ξεκάθαρο ότι φτάνουν μόνο για σένα και για ένα, το πολύ, από τα δίδυμα. Είναι το ίδιο ξεκάθαρο ότι αν πεθάνεις εσύ από ασιτεία, κανένα παιδί δε θα μπορέσει να επιβιώσει μόνο του. Έχεις τη δύναμη να επιλέξεις;

Πως επιλέγει κανείς, πως παίρνει δύσκολες αποφάσεις; Ο Μπέρτραντ Ράσελ, κατά την τελετή βράβευσής του με το Νόμπελ Λογοτεχνίας για το έτος 1950, είπε ότι «Κινητήρια δύναμη κάθε ανθρώπινης πράξης είναι η επιθυμία (κανείς δεν δεσμεύεται από το καθήκον παρά μόνο αν το επιθυμεί). Τα ισχρότερα κίνητρα είναι αυτά που δεν ικανοποιούνται ποτέ πλήρως: η απληστία, η ανταγωνιστικότητα, η ματαιοδοξία (αυτό το «κοίτα με», που μπορεί να πάρει αμέτρητες μορφές, από καραγκιοζιλίκια ως το κυνήγι της μεταθανάτιας δόξας) και το πάθος για εξουσία (που επισκιάζει όλα τα άλλα κίνητρα και οδηγεί σε πράξεις ωφέλιμες ή ολέθριες ανάλογα με τις προσωπικές ικανότητες του καθενός και το κοινωνικό σύστημα)».

Τι επιθυμώ λοιπόν και γιατί; Θέλω να ξεκολλήσω, θέλω να εξελιχθώ, θέλω να πάω για εκεί που θα νιώθω περισσότερο ελεύθερος, δημιουργικός, χαρούμενος και γεμάτος νόημα. Αν υπάρχει λοιπόν αυτό που περιγράφω, δεν ξέρω ποιος είναι ο δρόμος μου για να το φτάσω. Να βρω μια άλλη δουλειά στο αντικείμενο που ήδη δουλεύω; Να κάνω υπομονή μέχρι να βρω την κατάλληλη ευκαιρία να εξελιχθώ σε επιχειρηματίας; Να χέσω το αντικείμενο εργασίας μου και να δώσω κατατακτήριες για το μαθηματικό και να δουλεύω από εδώ και από εκεί μέχρι να πάρω πτυχίο και να διοριστώ καθηγητής σε σχολείο; Να κάνω διδακτορικό; Να γίνω καλλιτέχνης; 

Η δουλειά που κάνω (φορολογιστικές και οικονομοτεχνικές υπηρεσίες) δεν είναι στο αντικείμενο που έχω σπουδάσει (στατιστική), αισθάνομαι ότι την κάνω χωρίς να έχω επαρκείς βάσεις και μου φαίνεται βαρετή και γεμάτη ρουτίνα και μιζέρια. Τα θετικά της είναι ότι μαθαίνω νέα πράγματα, νέα γλώσσα (αυτή των επιχειρήσεων), νέους ανθρώπους, έχει σχετικά καλό ωράριο και μου παρέχει και έναν αξιοπρεπή μισθό. Η ουσία είναι ότι δεν την χαίρομαι και ξέρω ότι αυτό με βαραίνει και με δυσκολεύει στο να ευχαριστιέμαι τη ζωή μου. Φοβάμαι μάλιστα ότι οι σπουδές που έχω κάνει δεν με βοηθούν στο να κάνω επάγγελμα κάτι που να είναι πιο κοντά στην ύπαρξή μου. Ο φίλος μου ο Γιάννης – που ακούει στωικά τους προβληματισμούς μου – μου λέει «Νίκο, έχεις μεγάλες προσδοκίες από τη δουλειά σου».

Διαβάζω αυτά που γράφω παραπάνω και μου φαίνεται ότι προσεγγίζω το θέμα μου κυρίως με το μυαλό, με τη λογική (που με θέλει περιορισμένο για να με κρατά ασφαλή). "Λογική μου που μπάζεις νερά", λέει όμορφα ένα στιχάκι του Σωκράτη Μάλαμα. Η λογική από μόνη της δε φτάνει για να καταλάβει κάνεις τα σημαντικά, πόσο μάλλον για να κάνει επιλογές και να προχωρήσει. Τι άλλα μέσα διαθέτω; Το σώμα μου, την ψυχή μου ας πούμε. Που είναι η φωνή τους, δεν την ακούω. "Θα γίνεις δικιά μου", λέει ένα άλλο στιχάκι του Γιάννη Θεοδωράκη, από τον δίσκο του Μίκη "Λιποτάκτες" (λέγεται ότι ο Γιάννης έγραφε τα ποιήματά του σε μια κόλλα χαρτί που πετούσε στη συνέχεια από το παράθυρο τσαλακωμένη – έχοντας έτσι "λιποτακτήσει" από την φωνή του – και την μάζευε στα κρυφά ο Μίκης). Θα γίνεις;

Κλείνοντας, θέλω να μεταφέρω με δικά μου λόγια απόσπασμα από ένα βιβλίο του Stephen Covey με τίτλο “οι 7 συνήθειες των αποτελεσματικών ανθρώπων”. Με εμπνέει η ικανότητα που έχουμε να ανυψώνουμε με συνειδητή προσπάθεια τη ζωή μας, στηριζόμενοι στις δυνάμεις μας. Στις δυνάμεις μας που εκφράζονται με την φαντασία μας (η ικανότητα να δημιουργούμε με το νου μας, υπερβαίνοντας τη σημερινή μας πραγματικότητα), με την αυτογνωσία και την αυτεπίγνωση (η ικανότητα να σκεπτόμαστε - και συνεπώς να ελέγχουμε - τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας), με την ατομική και την κοινωνική μας συνείδηση (η βαθιά εσωτερική επίγνωση του σωστού και του λάθους), και με την ελεύθερη βούλησή μας να επιλέγουμε και να ενεργούμε ανεξάρτητα από κάθε επιρροή, θετική ή αρνητική...

2 σχόλια:

Katerina Kalfopoulou είπε...

ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΝΙΚΟ!
Λοιπόν, απίστευτο το post!
Βρίθει θάρρους!
Αλλά του λείπει μια βασική ερώτηση.
Αυτή:
"θα μπορέσω άραγε ποτέ να απαντήσω σε όλα αυτά τα ερωτήματα;" χαχαχα!

Επειδή, μετά από είκοσι και βάλε χρόνια ιδιωτικής ενασχόλησης και "καρίερας", κατέληξα - κατόπιν επιλογής - σε τάξη σχολείου να διδάσκω Μαθηματικά(!), σου λέω πως κι αυτό ακόμη, που τόσο υποτιμητικά αναφέρεις, έχει την ομορφάδα του, αρκεί να μπορείς να τη νιώσεις. Κι όπως λέει κάπου κι ο φίλος σου το ταξιδιώτης, το όλο έχει να κάνει με το πόσο "ενδοτικός" είναι κανείς, εντέλει. Άλλωστε για να γίνει κανείς "σημαντικός και σπουδαίος στους πολλούς", πρέπει να δείχνει, τουλάχιστον, Αποφασισμένος!

συγχαρητήρια για τα ποιήματα και τις αναρτήσεις σου γενικότερα.

Παιχνιδιάρης είπε...

Κατερίνα, σ'ευχαριστώ πολύ!

Μόλις αυτή τη στιγμή είδα το σχόλιό σου, δεν περίμενα ότι κάποιος θα έψαχνε και τις παλαιότερες αναρτήσεις μου... Ιδιαίτερα τη συγκεκριμένη, που είναι και λίγο παραληρηματική...

Με συγκινεί ιδιαίτερα η προσωπική σου ιστορία, ότι δηλαδή "μετά από είκοσι και βάλε χρόνια ιδιωτικής ενασχόλησης και "καρίερας", κατέληξα - κατόπιν επιλογής - σε τάξη σχολείου να διδάσκω Μαθηματικά(!)..."

Ξέρεις, Κατερίνα, τώρα που ξαναδιαβάζω τη συγκεκριμένη ανάρτησή μου, μοιάζει πράγματι να αναφέρομαι όντως υποτιμητικά στο επάγγελμα του καθηγητή μαθηματικών σε σχολείο. Αν με ήξερες όμως, θα καταλάβαινες πόσο αγαπάω τα μαθηματικά, και πόσο εκτιμώ τον ρόλο των δασκάλων/καθηγητών, και πόσο παλεύω να αποκτήσω την αποφασιστικότητα και το θάρρος να δώσω κατακτήριες για το μαθηματικό αθηνών και να γίνω μια μέρα κι εγώ συνάδελφός σου...